Kolej Komuniti Kuala Langat

 


Kolej Komuniti Kuala Langat: Satu Pilihan Bijak untuk Pelajar

Apabila anda memikirkan tentang pendidikan tinggi, adakah anda terbayang tentang kolej komuniti? Jika tidak, anda mungkin terlepas peluang untuk mendapatkan kelayakan yang berkualiti dengan kos yang rendah. Kolej Komuniti Kuala Langat (KKKL) adalah salah satu daripada 34 buah kolej komuniti yang ditubuhkan pada tahun 2003 untuk menyediakan pendidikan dan latihan yang bersesuaian dengan keperluan industri dan komuniti setempat.


Apa yang menarik tentang KKKL?

KKKL menawarkan pelbagai program sijil dan diploma dalam bidang seperti perakaunan, pengurusan, teknologi maklumat, kejuruteraan, hospitaliti, seni kulinari, dan banyak lagi. Program-program ini diiktiraf oleh Jabatan Pendidikan Tinggi dan Lembaga Akreditasi Negara. Pelajar-pelajar KKKL juga berpeluang untuk menyambung pengajian ke peringkat ijazah di institusi-institusi pengajian tinggi awam atau swasta yang berkaitan.

Selain daripada program akademik, KKKL juga menekankan pembangunan kemahiran generik dan keusahawanan yang penting untuk kejayaan dalam dunia kerjaya. Pelajar-pelajar KKKL didedahkan kepada aktiviti-aktiviti kokurikulum, khidmat masyarakat, dan projek-projek inovatif yang melibatkan kolaborasi dengan industri dan komuniti. KKKL juga menyediakan kemudahan dan perkhidmatan yang lengkap untuk memenuhi keperluan pelajar-pelajar, seperti makmal komputer, perpustakaan, kafe, asrama, klinik, dan sebagainya.




Bagaimana prestasi KKKL?

KKKL telah menunjukkan prestasi yang cemerlang dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Berdasarkan statistik terkini, KKKL telah meningkatkan jumlah pelajar yang mendaftar dari 136 orang pada tahun 2020 kepada 237 orang pada tahun 2021. Ini menunjukkan bahawa KKKL semakin diminati oleh pelajar-pelajar yang mencari pendidikan tinggi yang berkualiti dan berpatutan.

KKKL juga telah mencapai tahap kepuasan kerja yang tinggi dalam kalangan pensyarah-pensyarahnya. Menurut satu kajian yang dilakukan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia, pensyarah-pensyarah KKKL menunjukkan tahap burnout yang rendah dan tahap kepuasan kerja yang tinggi berbanding dengan pensyarah-pensyarah kolej komuniti lain. Ini bermakna bahawa pensyarah-pensyarah KKKL berdedikasi dan komited untuk menyampaikan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti kepada pelajar-pelajar mereka.

KKKL juga telah menghasilkan graduan-graduan yang berjaya dalam bidang-bidang mereka. Sebagai contoh, seorang graduan KKKL bernama Nurul Afiqah binti Mohd Zainudin telah memenangi anugerah pelajar cemerlang dalam bidang teknologi maklumat pada tahun 2022. Beliau telah menunjukkan minat yang tinggi terhadap bidang tersebut dan telah menghasilkan sebuah aplikasi mudah alih yang berguna untuk komuniti setempat.


Apa yang anda tunggu lagi?

Jika anda berminat untuk menyertai KKKL, anda boleh melawat laman web rasmi mereka untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang program-program, syarat-syarat kemasukan, yuran pengajian, dan proses permohonan. Anda juga boleh mengikuti perkembangan terkini KKKL melalui portal pelajar mereka yang menyediakan maklumat tentang jadual kuliah, keputusan peperiksaan, aktiviti-aktiviti pelajar, dan sebagainya.

KKKL adalah satu pilihan bijak untuk pelajar yang ingin mendapatkan pendidikan tinggi yang berkualiti dengan kos yang rendah. Dengan menyertai KKKL, anda akan mendapat peluang untuk mempelajari ilmu dan kemahiran yang relevan dengan keperluan masa kini dan masa depan. Anda juga akan menjadi sebahagian daripada komuniti yang dinamik dan berdaya saing yang akan membantu anda mencapai impian anda.

Jangan lepaskan peluang ini. Daftar sekarang dan sertai KKKL!

Postingan Terkait

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Formulir Kontak

Nama

E-mel *

Mesej *

PEMILIK BLOG

PEMILIK BLOG
Saya Fatimahwati Hamzah, adalah seorang Pensyarah di bawah KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA, Jabatan Pendidikan Politeknik Dan Kolej Komuniti.

Cari Blog Ini